Lesson Learned nominert til World Summit Award

By | 2. April 2011

 

Den kommende uken skal World Summit Award for femte gang kåre verdens beste nettjenester og nettinnhold – nye medietjenester som er med på å forbedre verden på en rekke områder.

Blant deltagere fra 160 FN-land skal fem norske tjenester være med å kjempe om heder i en av verdens største og prestisjetunge priser for innhold på nett. Prisen er etablert av blant annet FNs informasjonspanel og UNESCO. Disse fem nominerte har allerede gjort seg bemerket tidligere, også utenfor Norges grenser.

I disse fem kategoriene vil følgende norske bidrag forsøke å hevde seg:

E-læring og utdanning: Lesson Learned
Sammen med flere aktører i næringslivet har Mintra etablert neste generasjons e-læring gjennom www.lessonlearned.no. Denne tjenesten har fått ulike bedrifter, bl.a. i oljeindustrien, til å samarbeide og lære av hverandre for å unngå uønskede hendelser.

Mintra vil arrangere informasjonsmøte om Lesson Learned i Stavanger den 29.04.2011. Klikk her for påmelding.

 

Offentlige tjenester og organisasjoner: MinID 3.0
Siste versjon av den nasjonale felles offentlige innloggingen, hvor mer enn 2,5 millioner norske brukere har opprettet konto for å ha tilgang til en rekke tjenester.

Underholdning og spill: UT.no
I løpet av kort tid har NRK og Turistforeningen fått frem et rikt nettsted for tur- og naturinteresserte. Nettportalen kobler sammen redaksjonell og brukergenerert innhold, og skaper med video, karttjenester og interaktivitet en nyttig og levende tjeneste for alle turgåere.

Kultur og verdensarv: Ida
Da fossilet Ida ble presentert for verden, skapte dette en medie- og internettbegivenhet helt utenom det vanlige, for både norsk innhold og forskerstoff. Naturhistorisk Museum tilgjengeliggjorde et rikt innhold om oppdagelsen, vakkert pakket inn. Ida ble et internettfenomen og sjelden lastes forskerrapporter ned i den størrelsesorden.

Inkludering og deltagelse: slettmeg.no
Nordmenn er blant verdens mest aktive brukere av internett og sosiale nettsamfunn. En aktiv nettdeltagelse kan imidlertid ha en bakside, som til slutt kan virke ekskluderende. Hva gjør man når noen publiserer bilder uten ditt samtykke eller oppretter en profil på et nettsamfunn i ditt navn? Datatilsynet har med sin tjeneste slettmeg.no, skapt et sikkerhetsnett for norske brukere, og kan på den måten være med på å gjøre nettet tryggere og mer inkluderende.

Glede blant de nominerte

Bedre læring fra ulykker i industrien kan hjelpe oss slik at vi unngår at ulykkene skjer på ny. Læring og erfaringsoverføring kan dermed bidra til å redde liv. Lesson Learned er et bransjesamarbeid for bedre læring fra uønskede hendelser, der både store og små aktører har inngått samarbeid om å dele læring og erfaringer gjennom Lesson Learned. Ansatte i både store oljeselskap som BP Norge, Marathon Petroleum Norge AS, Det Norske og ConocoPhillips, og ansatte i mindre selskap som for eksempel AAK Group har valgt å dele sin læring fra uønskede hendelser på tvers av selskapets grenser. Jeg synes personlig at dette bransjesamarbeidet er noe av det mest spennende jeg har fått muligheten til å delta på gjennom hele min karriere, sier Chul Christian Aamodt, Salgs- og markedsdirektør i Mintra AS

Det første året har medarbeiderne i Slettmeg.no håndtert over fire tusen henvendelser fra folk i alle aldre som ber om hjelp. Vi tar nominasjonen som en bekreftelse på at denne rådgivningstjenesten ikke bare fyller et behov hos norske nettbrukere, men også blir lagt merke til, nå også internasjonalt, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet

Målet med UT.no er å inspirere alle til friluftsliv, enten det er kiting på vidda eller tur med hunden. UT.no er et nettsted med opplevelser, et møtested og et nyttig verktøy for oss nordmenn som er så heldige å ha mye natur å boltre oss i, sier Erik Bolstad, redaksjonssjef for tjenester i NRK. Glede over naturen, kunnskap og kjærlighet til den, og sunne fritidsaktiviteter er bra for folkehelsa og øker bevisstheten rundt verdien av å ta vare på naturen, mener Kristin Krohn Devold, generalsekretær i Den norske turistforening.

Disse fem tjenestene kan fremstå som unike også internasjonalt, og burde kunne hevde seg. Selv om Norge er et lite land, ligger vi langt fremme i å formidle og engasjere via nett. De nominerte tjenestene er alle mindre enn to år gamle, noe som er en forutsetning for å kunne delta i konkurransen, sier nominasjonsansvarlig Kristian Bruarøy, nasjonal ekspert for WSA i Norge.

Bruarøy er også plukket ut til å sitte i selve hovedjuryen i WSA som samles i helgen og neste uke i Hong Kong for å gjøre bedømmelser for alle de innsendte bidragene.

Mer om konkurransen og World Summit Award: http://www.wsis-award.org/

Spørsmål kan rettes til nasjonal ekspert Kristian Bruarøy.
E-post: krb@tv2.no | Telefon: 934 35 929

Mintra vil arrangere informasjonsmøte om Lesson Learned i Stavanger den 29.04.2011. —

Trainingportal Magazine utgis både på web og i papirutgave. Ta kontakt med Mintra for gratis abonnement.

Trainingportal – Totalleverandør av kurs og kompetanse.

Leave a Reply